18 lutego 2020

"Bezdomna" Katarzyna Michalak

Wydawnictwo: Znak Literanova
Data wydania: 3 czerwca 2013
Cykl: Z życia wzięte (tom 2)
Seria: Seria z czarnym kotem
Liczba stron: 256
Kategoria: Literatura obyczajowa
Moja ocena: 5/6









     Kinga jest osobą bezdomną od ponad roku. Straciła nie tylko dom, męża, pracę, dziecko, ale przede wszystkim poczucie godności. Błąkając się po ulicach i buszując po osiedlowych śmietnikach nie ma siły dalej żyć. W wigilijną noc zaszywając się w zimnym koncie śmietnika postanawia zakończyć swój żywot, tym razem skutecznie. Jednak mały kociak jej to uniemożliwia i w pewien sposób ją ratuje. 
Kiedy Aśka, znana dziennikarka, postanawia w nocy wyrzucić śmieci, znajduje Kingę i postanawia jej pomóc.Okazuje się, że bezdomna jest jej dobrze znana i że w pewnym stopniu Aśka się przyczyniła do tego, że w  życiu tamtej wydarzyła się tragedia. 
Co takiego się stało, że Kinga się stoczyła? Czy Aśka faktycznie chce jej pomóc, czy jest jedynie żądna sensacji w swoim artykule o bezdomnych?

    Zacznę od tego, że książka faktycznie może opisywać prawdziwą historię. Niestety takie rzeczy mogą się dziać obok nas każdego dnia. Opisane wydarzenia są bardzo realistyczne i wstrząsające, szczególnie dla mnie świeżo upieczonej matki. Jednym słowem książka jest mocna, język jest bardzo agresywny, co potęguje szereg odczuwanych emocji przy jej czytaniu. Postaci są bardzo wyraziste, charakterystyczne i dość realistyczne. Powiem szczerze, że czułam się jakbym uczestniczyła w całej akcji, jakbym poniekąd tam była i z bliska wszystkiego doświadczała, a to świadczy o tym, że książka jest bardzo dobra. 
    Katarzyna Michalak w swojej książce porusza szereg istotnych tematów. Począwszy od zdrady, poprzez niechcianą ciążę, depresję poporodową, uzależnienie, dążenie do sukcesu za wszelką cenę itd. Otwiera nam oczy na krzywdę drugiego człowieka. Każe nam przyjrzeć się bliżej człowiekowi, dopuszczającego się zbrodni i jego historii, gdyż często może się okazać, że on sam jest ofiarą.
    Na mnie lektura wywarła duże wrażenie i z pewnością ta historia zostanie ze mną na dłużej, bo nie sposób o niej tak łatwo zapomnieć. Książkę mogę polecić tym co lubią realistyczne historie, przedstawiające brutalność i bezwzględność tego świata. 

19 komentarzy:

  1. Chcę przeczytać, super ciekawa recenzja. Ciekawe, cóż to się stało, że stała się bezdomna. Och... Myślę, że i na mnie książka wywrze niezłe wrażenie. Pozdrawiam serdecznie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, zachęcam do przeczytania :) Również pozdrawiam :)

      Usuń
  2. O książkach autorki czytałam różne opinie, ale chciałabym sama sprawdzić jak ja je odbiorę. Skoro ta książka jest mocna i wzbudza emocje to mogłabym dać jej szansę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo mi się ta książka podobała. 😊

    OdpowiedzUsuń
  4. Książki ze zwierzętami w tle, to coś dla mnie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No o tych zwierzętach to nie wiele w tej książce ... Jest jedna ważna scena z kotem i w sumie to tyle...

      Usuń
  5. Nie czytałam pierwszej części. Czytałam parę książek tej autorki i na razie mi to wystarczy.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  6. Kojarzę ten tytuł, ale nie miałam okazji go przeczytać. Twoja przychylna recenzja zachęca jednak do tego, by to nadrobić. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Powinnam sięgnąć po tę książkę, i to jak najszybciej! Uwielbiam podobne klimaty. Czasami warto się zatrzymać i zobaczyć, co czuje człowiek stojący obok nas na przystanku albo czekający w kolejce po bułki. Albo właśnie taki bezdomny, do którego bezwiednie ludzie przyczepiają łatkę: "pijak"...

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie znam się jeszcze z autorką, chociaż jej nazwisko jest mi znane, i szczerze mówiąc literatura, jaką tworzy, nie nalezy do mojego ulubionego typu. Jednak piszesz tak pozytywnie o tej książce, że mam autentyczną ochotę wyszukać gdzies pierwszy tom :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Widze, ze to kolejny tom, a na razie nie chcę rozpoczynac nowego cyklu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te tomy nie są z sobą powiązane, to pop rostu cykl książek takich o życiowych historiach .

      Usuń
  10. Niestety nie miałam jeszcze przyjemności czytać książek autorki.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję wszystkim moim czytelnikom za odwiedziny i pozostawienie choćby krótkiego komentarza.